ADM-beleid

Een ADM-beleid maakt duidelijk hoe je met alcohol, drugs en medicijnen op de werkvloer omgaat

Maandagochtend 7.15u: een paniektelefoontje. Of we nú willen komen, want een werknemer is met alcoholwalm op het werk verschenen en ze weten niet wat ze moeten doen. Dinsdagochtend 8.05u: of we snel een drugstest kunnen uitvoeren op locatie, want collega’s hebben drugsverpakkingen op de werkvloer gevonden en zojuist gemeld bij de chef. Wat kun je wel en wat mag je niet? Situaties als deze gebeuren heel regelmatig. En wat zo pijnlijk is, die paniek had eenvoudig voorkomen kunnen worden.

Een ADM-beleid voorkomt paniek

Investeren in een goed Alcohol-, Drugs- en Medicijnen beleid (ADM-beleid) haalt de angel uit dit soort situaties zoals hierboven beschreven. Iedereen weet dan namelijk wat er moet gebeuren, want de procedure wijst zich vanzelf. Daar is namelijk beleid voor en het beleid is ook vertaald naar informatie voor alle werknemers en training van leidinggevenden. De HR-afdeling behoudt zo overzicht en weet precies welke stap ze eerst moet zetten. Natuurlijk ondersteunen wij in dit soort situaties: we voeren gesprekken met de desbetreffende werknemer of begeleiden de manager. Maar belangrijk is: de aanpak is voor iedereen duidelijk. Een goed ADM-beleid is namelijk helder: op papier en in de praktijk, van directiekamer tot de werkvloer.

Dat gebeurt bij ons niet

Hoe vaak we niet horen: “Dat gebeurt bij ons niet.” Onderzoek wijst uit dat 70% van de verslaafden een vaste baan heeft en 20% van de werknemers last heeft van het gebruik van een collega. En dan hebben we het nog niet eens over de onveiligheid voor álle collega’s als werknemers onder invloed hun werk doen. Als je werknemers een afspiegeling zijn van de maatschappij dan heb je ADM-problematiek aan boord. Krijg grip op vermoeden van werknemers onder invloed, download de checklist van onze website: https://adm-support.nl/

Met ADM-beleid pak je verantwoordelijkheid als werkgever

Mijn ervaring leert dat er bedrijven zijn die hun verantwoordelijkheid nemen en een goed ADM-beleid opstellen en up-to-date houden Ze implementeren het ADM-beleid en nemen dit standaard mee bij de onboarding van nieuwe werknemers. Zo hoort het als goed werkgever. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er helaas nog veel bedrijven zijn die – zelfs na een incident – andere zaken prioriteit geven boven een ADM-beleid. Vanwege de investering of vanwege tijdgebrek. Dat is eenvoudig wachten op de volgende situatie, niet? Erger nog: er ontstaat een vertrouwensschade bij je werknemers, omdat een melding van een collega onder invloed niet opgevolgd wordt. Dan neem je je eigen werknemers niet serieus. Of er wordt op de werkvloer onderhandeld hoe ze hiermee omgaan, zonder directie of de HR-afdeling nog op de hoogte te stellen van incidenten. Dan verlies je helemaal grip. Helaas is dit realiteit en geen doemdenken.

Wil je als bedrijf door schade en schande wijs worden of goed voorbereid zijn? Kies voor een goed ADM-beleid en investeer in je werknemers en de toekomst van je bedrijf. Krijg grip op ad hoc situaties, bedenk vooraf de scenario’s. Mail ons voor meer informatie: info@adm-support.nl of bel meteen: +31 616 388 133.

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?