Home 5 ADM-beleid

ADM-beleid

ADM-beleid

ADM-beleid maakt onderdeel uit van het veiligheidsbeleid binnen bedrijven. In het ADM-beleid staat welke regels er zijn, welke hulp geboden wordt en hoe je handelt bij ADM-vraagstukken. Samen met HR en management ontwikkelen we een passend ADM-beleid voor de organisatie. Soms is al een ADM-beleid aanwezig en is een toetsing aan de huidige wet- en regelgeving voldoende. Wetten zijn dynamisch en dat betekent dat het ADM-beleid jaarlijks een update vereist.

Als er nog geen ADM-beleid is, zetten we onze kennis en ervaring in om een ADM-beleid op maat te ontwikkelen. We hebben de expertise in huis die voor een gedegen ADM-beleid nodig is.

ADM-beleid is preventie
Hoewel we in de praktijk ervaren, dat er vaak te laat wordt gehandeld – als er al ADM-incidenten of vermoedens zijn – is een belangrijke stap juist preventie van ADM-gebruik op de werkvloer. Een gedegen ADM-beleid geeft werkgever én werknemers handvatten om bij ADM-vraagstukken meteen toe te passen. Daarbij schept een up-to-date ADM-beleid en de juiste implementatie ervan een veilige, vitale en verantwoorde werkomgeving.

Hoog bedrijfsrisico bij ADM-gebruik
Cijfers tonen aan dat binnen een organisatie, gemiddeld 10-15% met een doseringsprobleem aanwezig is. Middelengebruik – al dan niet onder werktijd – heeft altijd invloed op de desbetreffende werknemer én de collega’s op de werkvloer. Gedrag onder invloed leidt tot minder reactievermogen, inschattingsfouten, vooral gevaarlijke situaties en een slechte collegiale sfeer.

“Je moet er toch niet aan denken dat een container met chemicaliën door een ‘foutje’ van iemand die onder invloed is, lek slaat of ontploft. Dan zijn de gevolgen groot en kan het wel om honderden of duizenden mensenlevens gaan.” – Danny de Hey, interim manager logisiek

Dan hebben we het nog niet eens over de hoge kosten van langdurig of regelmatig ziekteverzuim. Bij signalen als regelmatig ziekteverzuim, schulden en ander gedrag moet er een alarmbel afgaan. Het gaat om de uiteindelijke inzetbaarheid van de werknemer en/of de collega’s op langere termijn. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen.

ADM-beleid is voor elke organisatie
Voor een grote, middelgrote of kleine organisatie is een passend ADM-beleid noodzakelijk. Je kunt simpelweg niet meer ontkennen dat ADM-gebruik niet voorkomt. Een papieren beleid geeft de stappen weer die je binnen de organisatie volgt en biedt houvast voor de toepassing ervan. Een goed en up-to-date ADM-beleid maakt je bovendien sterk als het ooit komt tot een geschil met een werknemer met een afhankelijksheidsprobleem.

Hoe werken we samen aan een ADM-beleid?
In diverse branches hebben we opdrachtgevers geholpen bij de ontwikkeling en implementatie van het ADM-beleid. Enkele opdrachtgevers vertellen over hun ervaringen met ADM-support bij het ontwikkelen van ADM-beleid. Meer reacties lees je op onze pagina Opdrachtgevers.

Praten over het ADM-beleid? Dat kan, bel 06-16188133 of stuur een bericht naar info@adm-support.nl

Al tijdens ons kennismakingsgesprek bleek dat ons beleidsstuk op gebied van regel- en wetgeving verouderd en niet compleet was. Logisch, want de wetten en regels zijn continue in beweging. De mensen van ADM-support zijn heel gedreven en betrokken. Hun verhaal met cijfers van bedrijfsongevallen die ADM gerelateerd zijn, was bijvoorbeeld een echte eyeopener en creëerde veel impact binnen ons MT. Ook het feit dat we als leek de signalen van een mogelijke ADM-problematiek eigenlijk niet goed weten te herkennen, maakt het een groot onderschat probleem.

De ervaringscijfers liegen er niet om: verslaafden vallen vaak terug zelfs nadat de stap naar hulp is ingezet en bovendien blijken het meesters in het verbloemen van hun verslaving. Deze problemen komen dus eigenlijk veel vaker voor dan we denken.

Josique Voogt

Manager HR DC Europe & Benelux, Helly Hansen

Edo is een bevlogen persoon die met beleving en passie zijn verhaal vertelt. Hij praat vanuit zijn vak, zijn ervaring en leven. Dat boeit iedereen. Bij Mourik Infra heeft ADM-support ons geholpen om het ADM-beleid helder en volledig te formuleren. De volgende stap daarbij is, dat we onze leidinggevenden trainen in het herkennen van ADM-symptomen.
Van oorsprong is het beeld dat mensen uit onze branche na het werk wel van een biertje houden. Inmiddels is er ook op dat vlak veel positief veranderd, denk aan het schenken van alcholvrije drankjes op de diverse bedrijfsbijeenkomsten. We vinden het belangrijk om in gesprek te gaan met onze mensen en leidinggevenden handvatten te geven. Het ADM-beleid hoort bij preventie en als goed werkgever kiezen wij voor zorgvuldigheid. Dat betekent ook een up-to-date ADM-beleid, zodat we meteen adequaat kunnen handelen. Dat kan ik iedereen aanraden.

Harnold Speekenbrink

Personeelsadviseur, Mourik Infra B.V.

Neem contact met ons op