Alcohol en drugs op de werkvloer

Alcohol, drugs en medicijnen (ADM) zijn verslavende middelen. Sommigen kunnen niet zonder, andere mensen hebben moeite met doseren. Maar denk ook aan gamen, seks of gokken. Als iemand moeite heeft om te doseren, heeft dit gegarandeerd invloed op zijn of haar omgeving. Onder werktijd kun je als werkgever een zero-tolerance beleid voeren. Gebruik buiten werktijden werkt echter ook door op de werkvloer.

Werknemers met doseringsproblemen bestaan

Verslavende gewoonten of doseringsproblemen. Een ding is zeker, het is lastig om uit jezelf te stoppen met verslavende middelen of gewoonten. Begeleiding van zowel leidinggevende als werknemer bij een doseringsprobleem en kennis delen over alcohol, drugs en medicijnen is belangrijk. Liever nog zetten we in op preventie bij bedrijven met de ontwikkeling en uitvoering van een ADM-beleid. Als werkgever ben je namelijk verplicht om een werknemer hierbij te helpen. Verslaving is een ziekte. En als je bedenkt dat 70% van de verslaafde werknemers een vaste baan heeft, dan lopen er ook binnen jouw organisatie mensen rond met doseringsproblemen. Al dan niet zichtbaar. Het is zaak om als werkgever inzicht te krijgen in het wie en hoe, hoe sneller hoe beter.

Invloed van alchol en drugs op de werkvloer

Veiligheid binnen je bedrijf is een belangrijk speerpunt. Een passend ADM-beleid valt onder het bedrijfsveiligheidsplan. Werknemers onder invloed zijn minder geconcentreerd, voelen zich minder verantwoordelijk en ook stemmingswisselingen kunnen een grote rol spelen. Verdere kenmerken zijn een hoger verzuim, depressie en ook de productiviteit komt in gevaar.

We hebben het dan nog niet eens over werknemers die met gevaarlijke stoffen of grote machines werken. De impact van werknemers onder invloed is enorm: niet alleen op de betreffende werknemer, ook de fysieke en mentale veiligheid bij collega’s komt in gevaar. Als collega’s wil je op elkaar kunnen vertrouwen.

Preventieve aanpak met ADM-beleid

Een passend beleid gericht op alchol, drugs en medicijnen is een eerste stap bij preventie. Een ADM-beleid moet regelmatig geüpdated worden aangezien de wet- en regelgeving vaak verandert. Daarna volgt de implementatie in de vorm van trainingen voor leidinggevenden, waarin we praktische handvatten geven als: hoe signaleer je ADM-problemen, wat is het stappenplan, wie betrek je hierbij en wat zijn de mogelijke keuzes? Een informatiebijeenkomst voor alle medewerkers geeft vaak antwoorden op vragen. Met de kennis van middelen en gevaren van werknemers onder invloed groeit het bewustzijn en de verantwoordelijkheid om elkaar in het oog te houden.

Over ADM-support

We kunnen je alles vertellen over hoe je doseringsproblemen kunt herkennen en ze kunt voorkomen. En als ze aanwezig zijn onder jouw medewerkers en je een adhoc-benadering nodig hebt, helpen we je met de aanpak. De invloed van alcohol en drugs op de werkvloer, misschien wel bij een van jouw werknemers, is groter dan je in eerste instantie denkt. Een preventieve aanpak zorgt voor een veilige en vitale werkomgeving voor al je werknemers. Met onze kennis en als ervaringsdeskundigen vertellen we graag ons verhaal, onderbouwd met data. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek: info@adm-support.nl of bel meteen: 06-16388133.

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?