Protocollen, beleid, wetgeving, er zijn veel regels als het gaat om bedrijfsveiligheid voor je medewerkers. Maar wees eens eerlijk, heb je al die regels ook echt concreet doorgevoerd op de werkvloer? Kun je echt stellen dat je een veilige werkomgeving voor je collega’s hebt gecreëerd?
Enkel veiligheid op papier?
Beleid is slechts strategie op papier. Belangrijk zeer zeker, maar de implementatie ervan is nog veel belangrijker. Dat zorgt voor echte veiligheid op de werkvloer. Wat heb je aan een papieren document als een bedrijfsongeval door overmatige dosering van drugs of andere verslavingsmiddelen wordt veroorzaakt? Nog niet bij jou aan de orde? De cijfers laten helaas zien dat dit overal voorkomt.
Heldere regels, concrete stappen, het proces dat elke medewerker kent, zodat er tijdig kan worden gesignaleerd en ingegrepen. Dat is implementatie van ADM-beleid. Als medewerkers geen voorlichting hebben gekregen en managers niet weten waaraan ze verslaving kunnen herkennen; als medewerkers zich niet vrij voelen om collega’s of zichzelf te melden, omdat ze niet weten of ze hulp ontvangen of alleen gestraft worden; dan kun je je afvragen: is ons ADM-beleid eigenlijk wel helder voor iedereen?
Niet meer testen
Mensen werven, het is nog relevanter dan ooit lijkt het wel. Bedrijven zitten te springen om medewerkers. Moet je dan regels loslaten omdat je zo meer mensen aantrekt? Het is al ruim een jaar geleden maar dit artikel blijft door mijn hoofd spoken. Ik vraag me af of ze ook in Nederland ‘losser’ worden met regels omtrent ADM. Als je daar een artikel over vindt, houd ik me aanbevolen.
Zo’n besluit om drugstesten weg te laten uit het recruitmentproces, welke impact heeft dit op andere collega’s en de algehele veiligheid op de werkvloer binnen een bedrijf? Deze testen als onderdeel van werving zijn niet uit het niets ontstaan. Liggen de prioriteiten qua veiligheid dan ineens anders?
Verborgen problemen
In de praktijk zie ik veel schrijnende gevallen en de cijfers liegen er niet om. Verslaving of doseringsproblemen zijn verborgen problemen binnen bedrijven. We zien ze liever niet en heel eerlijk, ze zijn ook slecht te signaleren als je er nooit mee in aanraking bent geweest.
Mensen met doseringsproblemen zijn meesters in het verbergen van hun verslaving. Zodra je er kennis over hebt en weet waar je op moet letten, gaat het beter. Verslaving is een ziekte. Door er alert op te zijn als manager, als team, als collega, help je iemand. Testen of iemand onder invloed aan de slag gaat kan problemen op de werkvloer voorkomen.
Waar ligt de prioriteit als het gaat om veiligheid binnen jouw organisatie? En waar denk je bij veiligheid op de werkvloer vooral aan? Ik ben oprecht benieuwd, laat het weten onder dit bericht of stuur een bericht als je liever niet openlijk reageert.