De meeste organisaties hebben huisregels waarin staat wat werknemers wel en niet mogen onder werktijd. Alcohol- en drugsmisbruik is niet toegestaan. Doen wat eigenlijk niet mag is nog steeds aantrekkelijk. Daarbij mensen met doseringsproblemen voelen een afhankelijkheid, ze kúnnen niet anders in hun perspectief.
Hoe handel je als werknemers waarvan je vermoedt dat ze onder invloed zijn aan de poort verschijnen? En de kans aanwezig is dat hun staat van zijn, de kwaliteit van hun werk beïnvloedt en vervolgens de veiligheid van ook je andere werknemers in gevaar brengt? Wat zijn de vervolgstappen en zijn die bij iedereen bekend?
ADM-beleid to the rescue
Dan is een up to date ADM-beleid een belangrijk document. Een ADM-beleid werkt preventief en daarom alleen al adviseren we organisaties om dit beleid up to date te hebben én te implementeren. Want het meest effectief is als het ADM-beleid geen papieren stuk blijft, maar dat de inhoud hiervan leeft op de werkvloer.
In een ADM-beleid gaan we uit van de regels en wetgeving – die jaarlijks veranderen – en uiteraard de praktijk. Na een goedgekeurd ADM-beleid start de uitvoering. Alle werknemers moeten op de hoogte zijn van het ADM-beleid en wat het hen brengt. In voorlichtingsbijeenkomsten laten we zien wat doseringsproblemen inhouden, hoe je de symptomen herkent en ook wat je moet doen bij vermoedens. De intentie is altijd om mensen te helpen, verslaving is immers een ziekte. We creëren bewustzijn met het doel om de veiligheid voor alle werknemers op de werkvloer te behouden. En gaat het dan toch mis? Hoe eerder er hulp komt, hoe meer kans op verbetering. Door te laten zien wat de gevolgen zijn, de sociale controle van het letten op elkaar en door een veilige werkomgeving voor ogen te houden, vermindert vaak al het aantal mensen dat doseringsproblemen heeft.
Taboe
Managers trainen we vooral hoe ze sneller vermoedens kunnen signaleren en wat het stappenplan is bij vermoedens. Het is namelijk een lastige kwestie en er heerst nog steeds een groot taboe op verslaving of doseringsproblemen. Je geeft toch niet snel toe dat je afhankelijk bent? Problemen sluipen erin en worden groter. Bovendien zijn werknemers onder invloed vaak een kei in het verbergen van hun problemen. Ze balen stevig dat ze betrapt zijn. We begeleiden hierin. Zowel aan werkgeverszijde, denk aan de managers met het voeren van gesprekken als de werknemers die blij zijn met hulp. Want gelukkig zijn er ook veel werknemers die opgelucht zijn, omdat ze het probleem nu niet meer alleen dragen.
Ook bij mij?
ADM-beleid ach ja, dat komt bij mij in de organisatie toch niet voor? Of dat zal zo’n vaart niet lopen. Helaas, afgelopen jaren hebben we veel mensen gesproken uit allerlei branches en wat blijkt? Doseringsproblemen komen overal voor. Sterker nog als we trainingen of voorlichting geven, raakt het vele mensen direct want in hun persoonlijke omgeving herkennen ze de signalen. Dat kan verdriet geven en tegelijkertijd gaat er een preventieve werking vanuit. ADM en de problemen die dit veroorzaakt serieus nemen, is een eerste belangrijke stap.
Waarbij we nogmaals willen benadrukken dat ‘doen wat niet mag’ echt in elke organisatie plaatsvindt. Ook als je nu bij dit artikel denkt: “Ik heb er nog nooit iets van gemerkt.” Het gebeurt, geloof ons maar. De cijfers liegen er niet om. De kunst is om de signalen tijdig te achterhalen en met een goede implementatie van het ADM-beleid op alle fasen voorbereid te zijn. Zodat kleine problemen geen grote worden.